Inovasi Desain Kemasan Ayam Betutu Sebagai Ikon Oleh – Oleh Khas Bali di Kota Denpasar
DOI:
https://doi.org/10.31091/mudra.v33i1.319Keywords:
Innovation, Packaging Disign, Ayam Betutu CulinaryAbstract
Tujuan khusus yang ingin dicapai pada tahap ke-dua penelitian ini adalah studi pembuatan desain terdiri dari : 1). Studi grafis kemasan (studi bahan, studi bentuk, studi warna, studi huruf dan teks; 2). Pembuatan alternatif desain kemasan kuliner ayam betutu, 3). Perwujudan prototype alternatif desain kemasan kuliner ayam betutu. Konsep yang dipilih adalah nuansa tradisional Bali dengan mengacu pada kriteria desain menurut Dameria (2014;53), terdiri dari Stands Out (menonjol), Contents (isi), Distinctive (unik), Suitable (sesuai) yang telah ditetapkan pada penelitian tahun pertama. Wujud desain kemasan pada tahapan perancangan dibuat ke dalam dua alternatif desain. Bahan yang digunakan kertas food grade, melalui tiga tahapan yaitu; 1). Tahapan ide 2). Tahapan desain terdiri dari perancangann kemasan, elemen grafis kemasan pada panel display utama (PDU). Kemudian dilanjutkan ke tahap 3). Feasibility Phase yang merupakan tahapan pembuatan prototype menggunakan bahan dan peralatan yang mirip dengan kondisi aktual desain kemasan kuliner Ayam Betutu. Hasil yang diperoleh adalah prototype desain kemasan berbahan dasar kertas untuk mengemas kuliner Ayam Betutu.
Specific objectives to be achieved in this second phase of research is a design study that consists of: 1). researching graphic packaging (material studies, form studies, color studies, study letters and text, 2). Making alternative design culinary packaging for Ayam Betutu, 3). Embodiments prototype alternative design culinary of Ayam Betutu packaging. The selected concept has a traditional Balinese feel, with reference to design criteria consisting of Stands Out, Contents, Distinctive and Suitable that have been established in the first year of research. The form of packaging at the design stage is made into two design alternatives. Material used food grade paper. Two alternative designs are designed through three stages: 1). Stage Idea 2). Stages of design consisting of packaging design, graphic packaging elements on the main display panel. Then proceed to stage 3). Feasibility Phase which is the stage of making prototype using materials and equipment that is similar to the actual condition of culinary packaging design of Ayam Betutu. The results to be obtained is a prototype packaging design to pack the culinary Ayam Betutu.
Downloads
References
Buzan, Tony. The Ultimate Book of Mind Maps atau Buku Pintar Mind Map, terjemahan Susi Purwoko (2005), Gramedia Pustaka Utama, Jakarta.
Dameria, Anne. (2014), Packaging Hand Book, Where Creative Ideas Become Reality, Link & Match Graphic, Jakarta.
Diana Sari, Desi In, Sarjani Pande. (2016), Characteristic on Culinary Packaging Design of Ayam Betutu in Denpasar, Jurnal Seni Budaya Mudra, Vol. 31 No 3 Sepetember 2016, Hal (359-370)
DuPuis, Steven & Silva John. (2008), Package Design Work Book, Rockport Publishers, Inc, USA
Julianti, Sri. (2017), A Practical Guide To Flexible Packaging, Material, Teknologi dan Aplikasi, PT. Gramedia Pustaka Utama, Jakarta.
Klimchuk, Rosner & Krasovec. A. Sandra. (2006), Packaging Design Successful Product Branding From Concept to Shelf atau Desain Kemasan Perencanaan Merek Produk yang Berhasil Mulai dari Konsep Sampai Penjualan, terjemahan Bob Sabran. (2007), Erlangga, Jakarta.
Masri, Andri. (2010), Strategi Visual, Jalasutra, Yogyakarta
Rustan, Surianto. (2009), Mendesain Logo, PT. Gramedia, Jakarta
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Copyright on any open access article in a journal published by Mudra Jurnal Seni Budaya is retained by the author(s).
-
The Creative Commons Attribution License 4.0 formalizes these and other terms and conditions of publishing articles.